بارگذاری

عکاسی پرتره و مدلینگ؛ بررسی جامع تفاوت‌ها و شباهت‌ها

عکاسی پرتره و مدلینگ

بررسی و شناخت عکاسی پرتره و مدلینگ هم برای فعالین دنیای عکاسی و هم دنیای مد و فشن مهم و تاثیرگذار است. بسیاری از افراد عکاسی پرتره را همان عکاسی مدلینگ می‌دانند اما در واقع این دو نوع از عکاسی با هم متفاوت بوده و هر یک کاربردهای مخلتفی دارند. لذا در ادامه این مقاله قصد داریم تا بررسی جامع تفاوت‌ها و شباهت‌های عکاسی پرتره و عکاسی مدلینگ را با شما به اشتراک بگذاریم.

معرفی عکاسی پرتره و مدلینگ

عکاسی به عنوان یک هنر و علم جذاب، همواره یکی از ابزارهای قدرتمند برای ایجاد و ثبت لحظات زندگی مورد توجه قرار گرفته است. از عکس‌های خانوادگی ساده گرفته تا آثار هنری پیچیده، عکس‌ها ما را به دنیایی از رنگ‌ها، احساسات و داستان‌ها منتقل می‌کنند. در دنیای عکاسی، دو مفهوم اصلی و مهم به نام‌های عکاسی پرتره و عکاسی مدلینگ وجود دارند که هر یک با ویژگی‌ها و تکنیک‌های خاص خود، جهانی از انعکاسات بشری را در قالب عکس به تصویر می‌کشند.

در این مقاله، به بررسی تفاوت‌ها و تشابه‌های بین عکاسی پرتره و عکاسی مدلینگ خواهیم پرداخت. این دو نوع عکاسی، هر یک با هدف‌ها و موارد استفاده‌ی مختلف، ابزارها و تکنیک‌های خاص به عنوان جزء مهمی از دنیای عکاسی شناخته می‌شوند. با بررسی عمیق این دو دسته عکاسی، خواهیم دید که چگونه هر یک به نحوی منحصر به فرد توانسته‌اند جذابیت‌های خود را خلق کنند.

در این مقاله، ابتدا به معرفی عکاسی پرتره و مفهوم آن پرداخته، سپس به عکاسی مدلینگ و کاربردهای آن می‌پردازیم. در ادامه، تفاوت‌ها و اشتراکات این دو نوع عکاسی را بررسی خواهیم کرد و به دنبال این خواهیم بود که چگونه این دو دسته از عکاسی می‌توانند تاثیرگذاری و زیبایی خاص خود را به تصاویر اضافه کنند.

بیشتر بخوانید  معرفی جامع خوشتیب‌ترین و جذاب‌ترین بازیگران مرد خارجی

عکاسی پرتره از پس زمینه، نور و ژست برای ثبت ماهیت، شخصیت، هویت و نگرش یک فرد استفاده می‌کند. در واقع، عکاسی پرتره یکی از چالش برانگیزترین ژانرهای عکاسی است که با هدف خلق عکس‌هایی طبیعی انجام شده و شخصیت سوژه را منعکس می‌کند.
تا زمانی که عکاس پرتره بتواند به طور موثر شخصیت سوژه را ثبت کند، مهم نیست که از چه تجهیزات عکاسی استفاده می‌شود. با این حال نمی‌توان‌ تاثیر داشتن تجهیزات پیشرفته در ثبت پرتره‌های حرفه‌ای را نادیده گرفت.
در مقابل عکاسی مدلینگ یکی از ژانرهای عکاسی است که در سراسر جهان رایج و محبوب است. دلیل این محبوبیت سودآوری آن در کنار بخش‌های مختلف تجاری است. هدف اصلی از مدلینگ عکاسی کمک به صنعت تبلیغات و نمایش محصولات مختلف به بهترین شکل ممکن است.

ویژگی عکاسی پرتره و عکاسی مدلینگ

همان گونه که در توضیحات بخش بالا گفته شد، این دو نوع عکاسی از نظر ماهیت با هم تفاوت بسیار زیادی دارند. اما در ادامه ویژگی‌های هر یک از این دو نوع عکاسی را به تفکیک با شما بررسی خواهیم کرد:

تفاوت عکاسی پرتره و مدلینگ در نوع عکاسی

یکی از مهم‌ترین و بارزترین تفاوت‌های عکاسی پرتره و مدلینگ این است که سوژه‌های عکاسی مدلینگ باید از قبل برنامه‌ریزی کنند که چگونه لباس‌ بپوشند، ژست بگیرند و… . این بدان معناست که برای انجام عکاسی مدلینگ نیاز به فکر و زمان زیادی است. در مقابل در عکاسی پرتره، بیشتر طبیعی بودن و سادگی مدنظر است. لذا این نوع عکاسی به برنامه‌ریزی یا ژست خاصی نیاز ندارد.

تفاوت عکاسی پرتره و مدلینگ درآموزش

مهم‌ترین تفاوت عکاسی پرتره با مدلینگ این است که در عکاسی مد، مدل‌ها علاوه بر داشتن ویژگی‌های ظاهری خاصی، نیازمند گذراندن دوره‌ها و آموزش‌های مرتبط با ژست گرفتن هستند. مطمئناً نمی‌خواهید روی عکاسی مدلینگ با افرادی کار کنید که تمام وقت شما را صرف تلاش برای درست و صحیح کردن تصویر می‌کنند. به همین دلیل هم مدل‌ها به یک موسسه معتبر برای آموزش دیدن نیاز دارند. به عنوان مثال آژانس مدلینگ کامدین یکی از شناخته شده‌ترین موسسات جهت آموزش دوره‌های عکاسی مدلینگ در ایران است.
در مقابل برای عکاسی پرتره نیاز به آموزش خاصی نیست چرا که همان گونه که قبلا گفته شد، سادگی در این نوع عکاسی بسیار مهم و تاثیرگذار است.

بیشتر بخوانید  رنگ سال ۲۰۲۴ هلویی و آشنایی با کمپانی پنتون

تفاوت عکاسی پرتره و مدلینگ در هدف

این دو نوع شیوه عکاسی در هدف نیز با هم تفاوت دارند. عکاسی مدلینگ وسیله‌ای برای اهداف تجاری و تبلیغاتی است. در این سبک، هدف اصلی نشان دادن زیبایی، کیفیت و در نهایت فروش محصول است. اکثر برندهای معروف از این سبک عکاسی برای نمایش و ارائه محصولات خود استفاده می کنند.
در مقابل، پرتره یک عکس شخصی و منحصر به فرد است که احساسات و عواطف شخصی را در عکس به تصویر می‌کشد. این نوع عکاسی کمتر در تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین دلیل نیز اهداف تجاری و مادی در حوزه پرتره مطرح نیست.

عکاسی پرتره

تفاوت در وظایف عکاس

عکاس نیز در عکاسی پرتره و مدلینگ وظایف متفاوتی دارد. به عنوان مثال در عکاسی پرتره، وظیفه کلی عکاس این است که مکانی را بیابد که پس زمینه‌ای زیبا و چشمگیر برای سوژه ایجاد کند. او می تواند انتخاب کند که عکس هایش در استودیو یا خارج از استودیو گرفته شود.

یک انتخاب ساده و محبوب برای اکثر عکاسان پرتره سنتی، انتخاب پس زمینه سفید در استودیو است. با این حال، وقتی خارج از استودیو عکاسی می‌کنید، می‌توانید عناصر خلاقانه‌ای را به تصویر اضافه کنید که به نمایان شدن شخصیت سوژه کمک می‌کند و به بیننده کمک می‌کند تا فرد حاضر در عکس را بهتر درک کند. اما در عکاسی مدلینگ، وظیفه عکاس این است که محصول یا خدمتی که در حال تبلیغ آن هستند را به بهترین شکل ممکن نشان دهد.
همچنین نور از دیگر جنبه‌های عکاسی پرتره بوده و وظیفه عکاس این است که بهترین نورپردازی را برای نشان دادن شخصیت پرتره انجام دهد. اکثر عکاسان پرتره به فلاش داخلی دوربین تکیه نمی‌کنند و در عوض از نور طبیعی یا نورهای استودیویی و بازتابنده استفاده می کنند. در مقابل در عکاسی مدلینگ، نورپردازی با هدف زیباتر دیده شدن محصول انجام شده و تمرکز اصلی بر روی محصول است.

بیشتر بخوانید  راهنمای ست کردن استایل راک مردانه + تصویر

کلام پایانی

در این مقاله سعی داشتیم عکاسی پرتره را به شما معرفی کنیم و ویژگی‌های آن را با عکاسی مدلینگ مورد بررسی قرار دهیم. در عکاسی پرتره هدف اصلی سوژه است. لذا عکاس باید به سادگی تمام شخصیت سوژه را نشان دهد اما در عکاسی مدلینگ، هدف نشان دادن و تبلیغ کردن یک محصول یا خدمت خاص است. لذا مشاهده می‌کنید که این دو شیوه عکاسی تفاوت‌های آشکاری با هم داشته و در حوزه‌های مختلفی کاربرد دارند.

پیام بگذارید

Call Now Buttonاکنون تماس بگیرید